I senaste avsnittet av Insamlingspodden stĂ€ller vi oss frĂ„gan âKan kĂ€ndisar samla in pengar?â Ett lĂ„ngt avsnitt dĂ€r bĂ„de vĂ„r gĂ€st Lotta Gray och jag blir vĂ€ldigt engagerade. ĂrhĂ€ngen ryker av och mikrofoner flyger nĂ€r vi gestikulerar och viftar med armarna.
I ett samhĂ€llsklimat dĂ€r offentliga personer, influencers och âkĂ€ndisarâ av alla det slag anvĂ€nds för att lyfta budskap och produkter, dras mĂ„nga organisationer med. FĂ„r vi bara ett kĂ€nt ansikte att uttala sig om oss sĂ„ Ă€r biffen fixad, varumĂ€rket stĂ€rkt och pengarna trillar in.
I podden diskuterar vi mycket om trovĂ€rdighet. Lotta sĂ€ger: âJag tror att jag Ă€r nĂ„n sorts drömambassadör, om jag ska prata om mig sjĂ€lv i superlativ. För jag har ett eget engagemang ⊠Jag kan inte hoppa mellan organisationer. Det kommer inte bli trovĂ€rdigt i mina texterâ.
Det egna engagemanget och trovĂ€rdigheten Ă€r nĂ„got vi kommer tillbaka till flera gĂ„nger. Lotta sĂ€ger att âdrömambassadören mĂ„ste vara den som sjĂ€lv ringer och sĂ€ger – vad kan jag göra? Vad kan jag göra för att underlĂ€tta för dig?!â
Min erfarenhet Àr den att börjar man jobba med mÀnniskor som Àr lojala och brinner för ens verksamhet sÄ Àr svaret pÄ poddens undertiteln; Ja. KÀndisar kan samla in pengar. Lotta Gray Àr i sig ett tydligt exempel pÄ det.
Under nÄgra Är nÀr jag var pÄ LÀkarmissonen reste jag tillsammans med ett antal artister som pÄ olika sÀtt skulle representera organisationen.
För nu snart sex Är sedan Äkte jag pÄ uppdrag för dem till Sydafrika för att visa arbetet man har dÀr. Med pÄ resan var Doreen MÄnsson och hennes dotter Yasmine. De blev bÀgge vÀldigt gripna och berörda av vad de sÄg. Det ledde dÄ till ett starkt engagemang. Och nu. Sex Är senare Àr det bara att titta i sociala media vad Doreen och hennes döttrar gjort och fortfarande gör för Monica Woodhouse arbete i Sydafrika.
För nĂ„gon vecka sedan fyllde Yasmine Ă„r. Och det var sjĂ€lvklart för henne att dĂ„ lyfta arbetet Give a Child a Family i Margate, Sydafrika och samla in pengar dit. Fantastiskt fintâ€ïž
Ett bra exempel pÄ bÄde trovÀrdighet och lÄngsiktighet.
Gör man dÀremot inte sin hemlÀxa
Att vĂ€lja âkĂ€ndisâ lika noggrant som annan leverantör. Att ha en plan för att personen i frĂ„ga ska nĂ„ in ârĂ€tt i mĂ„lgruppenâ eller vara den person som kan öppna dörren pĂ„ vid gavel till en ny mĂ„lgrupp. Att ha ett klart program för hur personen som ska utbildas och representera organisationen.
Har man inte det Àr svaret pÄ rubriken nej. Det blir inga pengar. Det blir inte bra. Man fÄr varken en trogen eller trovÀrdig ambassadör.
Ă andra sidan tycker jag att man som offentlig person bör fundera nĂ„got varv vad man âlĂ„narâ ut sig till. För i vĂ„r bransch handlar det ju om att lĂ„na och ett engagemang som Ă€r gratis eller till ringa betalning. Det Ă€r ju skillnad om det handlar om en högtryckstvĂ€tt. DĂ„ skulle jag ocksĂ„ för ett antal tusenlappar stĂ€lla mig och tvĂ€tta av en bil. Men har du haft en trasslig barndom sĂ„ Ă€r nog Maskrosbarn rĂ€tt organisation att lyfta i dina kanaler i tid och otid. DĂ„ blir du trovĂ€rdig. IstĂ€llet för att jonglera med rĂ€dda valarna, sjuka barn, förĂ€ldralösa hundar och bulimi. Det var det dĂ€r med trovĂ€rdighetenâŠ
Fyrađatt ta med sig
Lotta talar i podden om en syftesbeskrivning. Att skriva ett bindande avtal kan vara svĂ„rt och kĂ€nnas obekvĂ€mt för bĂ€gge parter. Men att ha en syftesbeskrivning dĂ€r det tydligt stĂ„r vad organisationen vill med sitt ambassadörskap och vilka förvĂ€ntningar man har pĂ„ varandra Ă€r brađ
Hitta personer med en egen drivkraft. SĂ„na som med stolthet sjĂ€lva kan hitta forum och tillfĂ€llen att prata om organisationenđ
Tydlig mĂ„lbild. Vad vill du med ditt arbete med influencer och offentliga personer? Att sitta ner precis som inför vilken annan uppgift som helst och sĂ€tta upp mĂ„l för organisationen. Hur mycket pengar ska det ge? Antal mĂ„nadsgivare? Spridning i sociala media och inverkan pĂ„ varumĂ€rketđ
Leta i ditt flöde efter influencers. Du har dem dĂ€r. Stora som smĂ„. Samla ihop dem och mata dem med bilder och texter de kan anvĂ€nda. Stadigt kommer den gruppen vĂ€xa och du fĂ„r en ökad spridning. Och pĂ„ sikt kan det sitta en guldgruva och lajka dina bilder idagđ
Har du inte redan lyssnat pÄ Avsnittet Kan kÀndisar samla in pengar? Kan du göra det hÀr eller dÀr poddar finns:
/Henrik Ăstman